Wolfgang Amadeus Mozart

Naam: W.A.Mozart
Schilder: Barbara Krafft
Jaar: 1819
Methode: oliën
Locatie: Gesellschaft der Stadt Musikfreunde, Wenen
Bijzonderheden: 28 jaar na Mozarts dood vervaardigd onder de supervisie van diens zuster, Maria Anna Mozart.

Naam: Wolfgang in Verona
Schilder: Saverio dalla Rosa
Jaar: 1770, Verona
Methode: oliën
Locatie: privécollectie
Bijzonderheden: voorheen toegeschreven aan Felice Cignoroli. Gemaakt op verzoek van de ontvangts-generaal uit Venetië, Pietro Legiato. Mozart is gezeten aan een clavecimbaal gemaakt in 1583 door de bouwer Giovanni Celestius. De muziek op de lessenaar is getiteld, "Molto Allegro" en staat gecatagoriseerd als pianosonate, K.72a, waarvan het enige bestaansbewijs dit schilderij is. Opvallend is de elegante positie van de handen.
Naam: Mozart als ridder van de Gouden Spoor
Schilder: onbekend
Jaar: 1777
Methode: oliën
Locatie: Mozarteum, Salzburg
Bijzonderheden: Geschilderd in opdracht van de 18e eeuwse muziekgeleerde Padre Giovanni Battista Martini, ter gelegenheid van Mozarts toetreding in de orde van de Gouden Spoor. Deze titel werd hem door paus Clemens XIV in 1770 te Rome verleend. Directe aanleiding voor deze riddering was
eén van Mozarts meest wonderbaarlijke prestaties. Tijdens zijn bezoek aan de sixtijnse kapel in 1770 met zijn vader, hoorde Mozart het befaamde Miserere mei, Deus van de componist Grogorio Allegri. Het Vaticaan had uitvoering en herdruk van dit 9-stemmige werk buiten de kapel strikt verboden onder straffe van excommunicatie. Na Mozarts bezoek aan de kapel en het horen van dit werk schreef hij het echter thuis feilloos uit herinnering op.
Naam: Mozart aan het klavier
Schilder: Joseph Lange
Jaar: 1782-1783, Wenen
Methode: oliën
Locatie: Mozarteum, Salzburg
Bijzonderheden: Dit onvoltooide portret is gemaakt door Mozarts zwager, Joseph Lange. Tegenover de Mozartpelgrims Marie en Vincent Novello verklaarde Mozarts weduwe, Constanze, dat dit portret Mozart het meest levensecht weergaf. Het was in haar eigen woorden, "een exacte gelijkenis". Uit angst dat de "goddelijke gelaatstrekken" door een onkundig schilder verpest zouden worden heeft ze het nooit af laten maken.
Naam: Mozart
Schilder: Doris Stock
Jaar: 1789, Dresden
Methode: zilverstift
Locatie: Mozarteum, Salzburg
Bijzonderheden: Onlangs aangekocht door het Mozarteum in Salzburg voor 250.000 engelse ponden. Een zeer levendig portret, en naar wordt aangenomen waarschijnlijk eén van de meest gelijkende.
Naam: Boxwood Medallion
kunstenaar: Leonard Posch
Jaar: 1789, Wenen
Methode: houtsnijwerk
Locatie: Mozarteum, Salzburg
Bijzonderheden: Eén van de vele "Posch" voorstellingen van Mozart. Dit portret is verschillende malen in allerhande materialen uitgevoerd, en worden allen als authentiek (dat wil zeggen, naar het leven gemaakt) beschouwd.
Naam: Het kind Mozart
Kunstenaar: Pietro Antonio Lorenzoni (?)
Jaar: 1763, Salzburg
Methode: oliën
Locatie: Mozarteum, Salzburg
Bijzonderheden: Mozart op 6 jarige leeftijd. Dit portret vormt een set met eenzelfde schilderij van zijn zuster, Nannerl. Deze portretten werden gemaakt in opdracht van Leopold Mozart en tonen de kinderen in hofkostuums, hun gegeven in 1762 aan het keizerlijk hof in Wenen. De schilder heeft als eerste de kostuums en de achtergronden geschilderd, later stonden de kinderen er pas model voor.

Naam:
Schilder:
Jaar:
Methode:
Locatie:
Bijzonderheden:"arguably the most important Mozart portrait to be discovered since the composer's death in 1791". Zo klinkt de stelling van Cliff Eisen, befaamd Mozartgeleerde, over dit uitzonderlijke schilderij. Het doek is onderdeel van een ware goudmijn aan mozart relieken, ondanks ontdekt. Hieronder staan links naar wetenschappelijke artikellen omtrend dit portret.

A new portrait of W.A.Mozart from the mid-1780s (Martin Braun)